15/12 2004
Hm, ser
nästan klar ut … och putsen håller hög klass J
Kedjor och
bakskärm står på tur för åtgärd, sen blir det reglars och sist skall elen
kopplas innan bränslerör och filter kommer på plats. I skrivande stund har jag
inte löst att gasreglarset som inte vill fungera. Styret är lite för tight och
gashandtaget fastnar i styret.
Nya delar
har till kommit i form av en gammal skrotad Monark cykel utan hjul och styre.
Bakljuset på plats och som ni ser har bak skärmen blivit klar. Lyset var för
dåligt i lacken så den har lackats i 3 lager. Skärmstagen har jag hämtat från Monarken
som nu bara skall släppa ifrån sig sitt centralstöd.
Nästa på
listan blir att justera bakhjulet och montera kedjorna.
Har nu ett
uppslag till hur staget som skall sitta i framkant på motorn skall se ut, men
det får bli till efter nyår.
Äntligen
är staget på plats!
Staget
blev tillverkat av en långmutter och lite svetsningsarbete. Hittade en
långmutter som jag fick svetsa på en mindre mutter på ena sidan och en bult med
ögla i den andra. Nu kan jag justera in och ut. Klammern som sitter mot cykeln
fick bli gummiklädd.
Det här
fästet skall egentligen ha en värmesköld till grenröret.
Kedjorna
är äntligen på plats! Justeringen av motorn gick bra,
men
cykelkedjan måste få en fjäderspännare.
Före------------------------------Efter
Delar till Mucken är:
M/42 450:-
2 st fälgar från Monarped -53 450:-
2 st däck med fälgband 170:-
72 st transport ekrar inklusive
montering 855:-
Framljus (Auktion) 100:-
Sadeln 180:-
Koppling-, pys- och gas- reglars
(Sponsrat) 800:-
3st vajrar 100:-
Motor 1000:-
Kromlister 30:-
Drev med fastsättings anordning. 200:-
Pakethållare och
fastsättningsanordning för motorn. 600:-
Moped kedja 300:-
Biltema färg totalt 10 burkar. 400:-
Skruvar, brickor och låsmuttrar. 200:-
2st blanka
skärmstag, bakljus och centralstöd (Sponsrat.) 0:-
Totalkostnaden är det här nog inte
riktigt, men nästan. 5935:-
Sponsorer och andra:
Pappa hjälpte mig med inköp av
diverse delar och tekniska lösningar. En skrotad Monark fick jag av brorsan med
bakljus, centralstöd, skärmstag och annat smått och gott. En sökarlykta
tidstypiskt bytes mot ett kopplingsur.
Sonen har bidragit med nav muttrar
från sin skrotade cykel.
Familjen har varit en underbart
stöd med rop som – Pappa kom upp innan vi glömmer bort hur du ser ut J
Summering:
Har det varit värt mödan att
återskapa en 50-tals cykel med påhängsmotor? Och svaret på den frågan blir
definitivt ja! Det här är ju inte ”bara” att leta efter delar utan ett
fantastiskt tillfälle att titta på alla marknader och utställningar.
Under de senaste 20 åren har jag
åkt på säkert 100 marknader och efter detta har man nog varit sugen på att
skapa något själv. Nu står den i garaget och väntar på vår värme då den skall
få bekänna färg.