15/12 2004

Hm, ser nästan klar ut … och putsen håller hög klass J

 

 

Kedjor och bakskärm står på tur för åtgärd, sen blir det reglars och sist skall elen kopplas innan bränslerör och filter kommer på plats. I skrivande stund har jag inte löst att gasreglarset som inte vill fungera. Styret är lite för tight och gashandtaget fastnar i styret.

 

 

Nya delar har till kommit i form av en gammal skrotad Monark cykel utan hjul och styre. Bakljuset på plats och som ni ser har bak skärmen blivit klar. Lyset var för dåligt i lacken så den har lackats i 3 lager. Skärmstagen har jag hämtat från Monarken som nu bara skall släppa ifrån sig sitt centralstöd.

 

 

Nästa på listan blir att justera bakhjulet och montera kedjorna.

Har nu ett uppslag till hur staget som skall sitta i framkant på motorn skall se ut, men det får bli till efter nyår.

 

 

Äntligen är staget på plats!

Staget blev tillverkat av en långmutter och lite svetsningsarbete. Hittade en långmutter som jag fick svetsa på en mindre mutter på ena sidan och en bult med ögla i den andra. Nu kan jag justera in och ut. Klammern som sitter mot cykeln fick bli gummiklädd.

Det här fästet skall egentligen ha en värmesköld till grenröret.

 

 

Kedjorna är äntligen på plats! Justeringen av motorn gick bra,

men cykelkedjan måste få en fjäderspännare.

 

Före------------------------------Efter

 

 

 

 

 

Delar till Mucken är:

M/42                                                                                                                     450:-

2 st fälgar från Monarped -53                                                                              450:-

2 st däck med fälgband                                                                                       170:-

72 st transport ekrar inklusive montering                                                            855:-

Framljus (Auktion)                                                                                               100:-

Sadeln                                                                                                                 180:-

Koppling-, pys- och gas- reglars (Sponsrat)                                                      800:-

3st vajrar                                                                                                             100:-

Motor                                                                                                          1000:-

Kromlister                                                                                                              30:-

Drev med fastsättings anordning.                                                                       200:-

Pakethållare och fastsättningsanordning för motorn.                                         600:-

Moped kedja                                                                                                        300:-

Biltema färg totalt 10 burkar.                                                                               400:-

Skruvar, brickor och låsmuttrar.                                                                         200:-

2st blanka skärmstag, bakljus och centralstöd     (Sponsrat.)                               0:-

Totalkostnaden är det här nog inte riktigt, men nästan.                   5935:-

                                                        

Sponsorer och andra:

Pappa hjälpte mig med inköp av diverse delar och tekniska lösningar. En skrotad Monark fick jag av brorsan med bakljus, centralstöd, skärmstag och annat smått och gott. En sökarlykta tidstypiskt bytes mot ett kopplingsur.

Sonen har bidragit med nav muttrar från sin skrotade cykel.

Familjen har varit en underbart stöd med rop som – Pappa kom upp innan vi glömmer bort hur du ser ut J

 

Summering:

Har det varit värt mödan att återskapa en 50-tals cykel med påhängsmotor? Och svaret på den frågan blir definitivt ja! Det här är ju inte ”bara” att leta efter delar utan ett fantastiskt tillfälle att titta på alla marknader och utställningar.

Under de senaste 20 åren har jag åkt på säkert 100 marknader och efter detta har man nog varit sugen på att skapa något själv. Nu står den i garaget och väntar på vår värme då den skall få bekänna färg.

 

Några bilder till à