Husqvarna modell 301, 1939

Registrering nr I 1992

 

Tekniskdata:

1 cylindrig 98cc, 2 taktare.

Baknav NOVO med dubbla bromsar (trapp- och handbroms).

 

Det här är mitt äldsta och långvarigaste projekt.

Lättviktaren köptes i Lergrav på norra Gotland 1983.

Ägaren ville ha 70 kronor, så jag jämnade av till 100 kronor.

 

 

Så här såg den ut när jag fick hem den hösten 1983. Tanken var från första början att behålla den som den var, men tyvärr blev det inte så. Det visade sig att många delar var trasiga och byta mot nyare delar. Den hade rullat fram till 1967 i princip utan avbrott om man bortser från krigsplacering under kriget.

 

 

Mycket har hänt sedan den höstdagen 1983 till att börja med behövde motorn en uppsnyggning pga. all kalk som fastnar i kylflänsarna. Motorn fick ny kolvring, nytt stift och på marknad i Södertälje om jag minns rätt hittades en ny krök. Hösten 1984 provstarta jag den och tog en tur, men den gick som en orm… Här kunde det ha tagit slut. Det visade sig att ramen var spräckt under tramphuset och framhjulslagret var slut. Här tog det stopp och cykeln fick följa med under 19 års törnrosasömn. Vintern 2003 fick jag ett frispel och sa - nu skall Husqvarnan ihop! Under en och halvmånad skaffades de delar som behövdes och besiktningen blev i feb.04 med blanktpapper. På besiktningen vägrade den att starta, men besiktningsmannen ville ”bara” höra att det fanns någonting i den…

 

 

Vad är kvar att göra:

Efter första långturen började kopplingen att slira och nya korklameller ligger och väntar på montering. Har inte fått på nya nummerplåten och givetvis skall den gamla på plats fram. Skärmstagen är något jag saknar, så det blir till att leta på marknader under vintern. Hittade nya gummibussningar till framgaffel som skall monteras framöver. Kåpan till svänghjulet har jag hittat en ny och den skall lackas, dekoreras och monteras. Bränslekranen läcker bensin pga. dålig packning mot tanken. Skärmarna skall dekor målas med guldränder.

 

 

Kåpan som skall bytas.

 

 

Guldränder på fälgen saknas.

 

 

Original tuta med ny bälg på plats.

 

 

Här är båda ”husorna”.

Med ny transmissionsolja hypoid 80 på plats fungerar kopplingen igen, så kopplingsbytet får vänta…

Det visade sig att jag fått fel information om oljor och använt fel sort.

 

 

 

Framnavet är byt, men alla ekrarna är original polerade och riktade.

Fälgarna hade ett par sprickor och är svetslagade och riktade.