Husqvarna modell 301, 1939
Registrering nr I 1992
Tekniskdata:
1 cylindrig 98cc, 2 taktare.
Baknav NOVO med dubbla bromsar (trapp- och handbroms).
Det här är mitt äldsta och långvarigaste projekt.
Lättviktaren köptes i Lergrav på norra Gotland 1983.
Ägaren ville ha 70 kronor, så jag jämnade av till 100
kronor.
Så här såg den ut när jag fick hem den hösten 1983.
Tanken var från första början att behålla den som den var, men tyvärr blev det
inte så. Det visade sig att många delar var trasiga och byta mot nyare delar.
Den hade rullat fram till 1967 i princip utan avbrott om man bortser från
krigsplacering under kriget.
Mycket har hänt sedan den höstdagen 1983 till att
börja med behövde motorn en uppsnyggning pga. all kalk som fastnar i
kylflänsarna. Motorn fick ny kolvring, nytt stift och på marknad i Södertälje
om jag minns rätt hittades en ny krök. Hösten 1984 provstarta jag den och tog
en tur, men den gick som en orm… Här kunde det ha tagit slut. Det visade sig
att ramen var spräckt under tramphuset och framhjulslagret var slut. Här tog
det stopp och cykeln fick följa med under 19 års törnrosasömn. Vintern 2003
fick jag ett frispel och sa - nu skall Husqvarnan ihop! Under en och halvmånad
skaffades de delar som behövdes och besiktningen blev i feb.04 med
blanktpapper. På besiktningen vägrade den att starta, men besiktningsmannen
ville ”bara” höra att det fanns någonting i den…
Vad är kvar att göra:
Efter första långturen började kopplingen att slira
och nya korklameller ligger och väntar på montering. Har inte fått på nya
nummerplåten och givetvis skall den gamla på plats fram. Skärmstagen är något
jag saknar, så det blir till att leta på marknader under vintern. Hittade nya
gummibussningar till framgaffel som skall monteras framöver. Kåpan till
svänghjulet har jag hittat en ny och den skall lackas, dekoreras och monteras.
Bränslekranen läcker bensin pga. dålig packning mot tanken. Skärmarna skall
dekor målas med guldränder.
Kåpan som skall bytas.
Guldränder på fälgen saknas.
Original tuta med ny bälg på plats.
Här är båda ”husorna”.
Med ny transmissionsolja hypoid 80 på plats fungerar kopplingen
igen, så kopplingsbytet får vänta…
Det visade sig att jag fått fel information om oljor
och använt fel sort.
Framnavet är byt, men alla ekrarna är original
polerade och riktade.
Fälgarna hade ett par sprickor och är svetslagade och
riktade.