HMW, FM 40S, -53

 

Välkommen till Mucken! Här pågår ombyggnaden av en Mililtärcykel M/42, skicket vid fyndet var som bilden visar. Vad det skall bli? Jo, en Muckcykel! Alltså en Militärt utryckt cykel med påhängsmotor.

 

 

Ni skall nu få följa förvandling. Cykel köptes på Eskilstuna marknaden i augusti –04 och där hittades även en Fuchs påhängsmotor från ~1953. Tyvärr var den inte komplett, men efter några marknader och hjälp från familjen har det mesta ramlat på plats.

 

 

Motorn prov monterades med tank i pakethållaren.

Tyvärr är detta fel årsmodell på pakethållare och tanken som tydligen är från en tidigare modell.

Skall vara till en motor modell som heter Fuchs FM 40

och min heter FM 40S (står säkert för Sport J )

Vad skall nu hända? Har tagit reda på att cykel typen tillverkades av

Husqvarna, Nymans, Monark eller Rex och kallas M/42.

När man tittar i lite böcker så kan man se att Husqvarna har den här framgaffeln

min har och baknavet av märket NOVO Special CN som fanns på alla Husqvarna cyklar.

Har utgått från att det är en Husqvarna, men kommer använda de delar jag tycker passar.

Har haft en förkärlek till Husqvarna och det här gjorde att det blev lättare att komma igång.

Nu var det ”bara” att ta reda på hur en tidig 50-talare såg ut, så det blev att inhandla litteratur och ut på stan och leta efter Husqvarna cyklar. Eftersom det här inte blir strikt original utan retro har jag tagit mig friheten att även använda delar från samtida cyklar.

 

 

Militärcykel saknade identitet utan cykelemblem och lösningen på det blev två stycken för 60:-  Tradera. När dessa var hemma och den vänstra putsat och målar var det dags för ren slipning av ramen. Det tog totalt 2 veckor med en liten bit varje kväll.

 

 

Som ni ser har jag nu hittat en tidsenlig strålkastare och emblemet upp putsat och målat. Då är det dags för finslipning och grundlack. Eftersom detta inte får kosta skjortan har jag valt Biltemas spray och det blir grundfärg, kulör och klarlack. Totalt blir det 7-8 lager innan det är klart. På de flesta 50-tals cyklar fanns det olika färgfält och så skall det bli här också. Husqvarna är på moped sidan mest känd för sin blåa kulör, men min kommer att bli svart

 

 

Militärcyklar saknar krom av förklarliga själ, så det

blir till att lacka cykel med silverfärg och sen klarlacka.

 

 

Vill göra ett ovalt fält fram där cykelemblemet skall sitta och färgen på cykeln blir svart och vitt. Kolla in Handbromshandtaget.

 – En riktig klassiker -.

 

 

Här är allt vitt på plats och nu återstår att tejpa och lacka svart innan klarlacken skall på. För säkerhets skull mellanslipar jag för att inte få noppor i lacken.

 

 

Nu är färgen äntligen på plats.

Tackvare sprayfärgen som torkar på bara 30 minuter var allt klart på 2 timmar plus några pauser. Problemen som kom var att lacken kröp under tejpen. Det löstes med en omgång klarlack som bara fick sätta sig och sen på med kulören. Det tog ett par vänder innan det blev bra, men bra blev det.

 

 

Då var det dags att ta tag i hjulen och tyvärr var de fälgarna som jag fick med cykel alldeles för dåliga, så det blev en ny vända på Tradera. Efter en rafflande budgivning blev det två fälgar från en Monarped –53. För att få ihop nav med fälgar blev det till att skruva av alla ekrar. Naven blev till att renslipa och lacka med silverfärg.

 

 

Här är en av fälgarna ren från ekrar och bak navet provmonterat .

Fälgarna skall nu renslipas och lackeras svarta.

Sen bär det av för montering av nya så kallade transport ekrar.

 

 

Dax för motor rengöring och omlackering av ljuddämparen. Motorn ser ut som ny! Tyvärr är kåpan på andra sida ganska dålig med repor och småbulor, men i brist på annat blir det till att knacka ut och polera så gott det går.

 

 

Här är bakhjulet efter ekringen och nu skall nya ballongdäck monteras innan montering på Mucken. Hittade däcken på Clas Ohlson för 62 kr st. Staget som sitter på hjulaxeln kommer från Monarpedens bakhjul. Drevet skall sitta fast med 9st 6mm skruvar och till det finns en brickor och kupolmuttrar som sitter innanför ekrarna.

 

 

Här är provmonteringen av alla delar. Har upptäckt att det saknas ett stag i framkant av motorn. Blir tvungen att nytillverka staget och har inte löst riktigt hur det skall se ut. Det sitter en ny sadel på plats pga. av att den gamla var trasig. Pakethållaren har målats om för att passa in. Framskärmen som här är grundad har fått en kromlist.

Båda skärmarna skall få en vit rand och på bak skärmen blir det hel vit från bakljuset och nedåt. Saknar på bilden är handtag, stöd, kedjor, bränslerör och filter, el och antagligen en massa annat.

 

 

Då var framskärmen lackad och det var ett elände med rinningar och väl färdiglackad rasade allt i golvet. Gav inte upp utan slipade ner igen och lackade om 3:e lager (totalt 10 lager).

Då kom nästa chock i form av att färgen flöt ihop, så det fick till att bli guldrand mellan vitt och svart. Hittade en kromlist som fick modifierat för att passa blir även som förstärkning åt skärmen.

 

Fortsättning à