HMW, FM 40S, -53
Ni skall
nu få följa förvandling. Cykel köptes på Eskilstuna marknaden i augusti –04 och
där hittades även en Fuchs påhängsmotor från ~1953. Tyvärr var den inte
komplett, men efter några marknader och hjälp från familjen har det mesta
ramlat på plats.
Motorn
prov monterades med tank i pakethållaren.
Tyvärr är
detta fel årsmodell på pakethållare och tanken som tydligen är från en tidigare
modell.
Skall vara
till en motor modell som heter Fuchs FM 40
och min
heter FM 40S (står säkert för Sport J )
Vad skall
nu hända? Har tagit reda på att cykel typen tillverkades av
Husqvarna,
Nymans, Monark eller Rex och kallas M/42.
När man
tittar i lite böcker så kan man se att Husqvarna har den här framgaffeln
min har
och baknavet av märket NOVO Special CN som fanns på alla Husqvarna cyklar.
Har utgått
från att det är en Husqvarna, men kommer använda de delar jag tycker passar.
Har haft
en förkärlek till Husqvarna och det här gjorde att det blev lättare att komma
igång.
Nu var det
”bara” att ta reda på hur en tidig 50-talare såg ut, så det blev att inhandla
litteratur och ut på stan och leta efter Husqvarna cyklar. Eftersom det här
inte blir strikt original utan retro har jag tagit mig friheten att även
använda delar från samtida cyklar.
Militärcykel
saknade identitet utan cykelemblem och lösningen på det blev två stycken för
60:- på Tradera. När dessa var hemma och den vänstra
putsat och målar var det dags för ren slipning av ramen. Det tog totalt 2
veckor med en liten bit varje kväll.
Som ni ser
har jag nu hittat en tidsenlig strålkastare och emblemet upp putsat och målat.
Då är det dags för finslipning och grundlack. Eftersom detta inte får kosta
skjortan har jag valt Biltemas spray och det blir grundfärg, kulör och
klarlack. Totalt blir det 7-8 lager innan det är klart. På de flesta 50-tals
cyklar fanns det olika färgfält och så skall det bli här också. Husqvarna är på
moped sidan mest känd för sin blåa kulör, men min kommer att bli svart
Militärcyklar
saknar krom av förklarliga själ, så det
blir till
att lacka cykel med silverfärg och sen klarlacka.
Vill göra
ett ovalt fält fram där cykelemblemet skall sitta och färgen på cykeln blir
svart och vitt. Kolla in Handbromshandtaget.
– En riktig klassiker -.
Här är
allt vitt på plats och nu återstår att tejpa och lacka svart innan klarlacken
skall på. För säkerhets skull mellanslipar jag för att inte få noppor i lacken.
Nu är
färgen äntligen på plats.
Tackvare sprayfärgen
som torkar på bara 30 minuter var allt klart på 2 timmar plus några pauser.
Problemen som kom var att lacken kröp under tejpen. Det löstes med en omgång
klarlack som bara fick sätta sig och sen på med kulören. Det tog ett par vänder
innan det blev bra, men bra blev det.
Då var det
dags att ta tag i hjulen och tyvärr var de fälgarna som jag fick med cykel
alldeles för dåliga, så det blev en ny vända på Tradera. Efter en rafflande
budgivning blev det två fälgar från en Monarped –53. För att få ihop nav med
fälgar blev det till att skruva av alla ekrar. Naven blev till att renslipa och
lacka med silverfärg.
Här är en
av fälgarna ren från ekrar och bak navet provmonterat .
Fälgarna
skall nu renslipas och lackeras svarta.
Sen bär
det av för montering av nya så kallade transport ekrar.
Dax för motor
rengöring och omlackering av ljuddämparen. Motorn ser ut som ny! Tyvärr är
kåpan på andra sida ganska dålig med repor och småbulor, men i brist på annat
blir det till att knacka ut och polera så gott det går.
Här är
bakhjulet efter ekringen och nu skall nya ballongdäck monteras innan montering
på Mucken. Hittade däcken på Clas Ohlson för 62 kr st. Staget som sitter på
hjulaxeln kommer från Monarpedens bakhjul. Drevet skall sitta fast med 9st 6mm
skruvar och till det finns en brickor och kupolmuttrar som sitter innanför
ekrarna.
Här är
provmonteringen av alla delar. Har upptäckt att det saknas ett stag i framkant
av motorn. Blir tvungen att nytillverka staget och har inte löst riktigt hur
det skall se ut. Det sitter en ny sadel på plats pga. av att den gamla var
trasig. Pakethållaren har målats om för att passa in. Framskärmen som här är
grundad har fått en kromlist.
Båda
skärmarna skall få en vit rand och på bak skärmen blir det hel vit från
bakljuset och nedåt. Saknar på bilden är handtag, stöd, kedjor, bränslerör och
filter, el och antagligen en massa annat.
Då var
framskärmen lackad och det var ett elände med rinningar och väl färdiglackad
rasade allt i golvet. Gav inte upp utan slipade ner igen och lackade om 3:e
lager (totalt 10 lager).
Då kom
nästa chock i form av att färgen flöt ihop, så det fick till att bli guldrand
mellan vitt och svart. Hittade en kromlist som fick modifierat för att passa
blir även som förstärkning åt skärmen.